Monday, August 31, 2009

The 35 Errors in “An Inconvenient Truth” - Part 1

In October 2007 Lord Christopher Monckton (seen above), Third Viscount of Brenchley, who was Special Advisor to Margaret Thatcher as UK Prime Minister from 1982 and is currently chief policy adviser to the Science and Public Policy Institute in the USA wrote an article that highlighted the full 35 errors and exaggerations in Al Gore’s Movie. Remember the first nine were ruled on by the British High Court:

It can also be seen via You Tube:

35 Inconvenient truths part 1, and

35 Inconvenient truths part 2 .

The judge had stated that, if the UK Government had not agreed to send to every secondary school in England a corrected guidance note making clear the mainstream scientific position on these nine “errors”, he would have made a finding that the Government’s distribution of the film and the first draft of the guidance note earlier in 2007 to all English secondary schools had been an unlawful contravention of an Act of Parliament prohibiting the political indoctrination of children.

Al Gore’s spokesman and “environment advisor,” Ms. Kalee Kreider, begins by saying that the film presented “thousands and thousands of facts.” It did not: just 2,000 “facts” in 93 minutes would have been one fact every three seconds. The film contained only a few dozen points, most of which will be seen to have been substantially inaccurate. The judge concentrated only on nine points which even the UK Government, to which Gore is a climate-change advisor, had to admit did not represent mainstream scientific opinion.

…Ms. Kreider then states, incorrectly, that the judge himself had never used the term “errors.” In fact, the judge used the term “errors,” in inverted commas, throughout his judgment.

As can be seen here: The Judgement.

….Ms. Kreider then says, “The process of creating a 90-minute documentary from the original peer-reviewed science for an audience of moviegoers in the U.S. and around the world is complex.” However, the single web-page entitled “The Science” on the movie’s official website contains only two references to articles in the peer-reviewed scientific journals. There is also a reference to a document of the IPCC, but its documents are not independently peer-reviewed in the usual understanding of the term.

All of the errors point in one direction – towards undue alarmism. Not one of the errors falls in the direction of underestimating the degree of concern in the scientific community. The likelihood that all 35 of the errors listed below could have fallen in one direction purely by inadvertence is less than 1 in 34 billion.

We now itemize 35 of the scientific errors and exaggerations in Al Gore’s movie. The first nine were listed by the judge in the High Court in London in October 2007 as being “errors.” The remaining 26 errors are just as inaccurate or exaggerated as the nine spelt out by the judge, who made it plain during the proceedings that the Court had not had time to consider more than these few errors. The judge found these errors serious enough to require the UK Government to pay substantial costs to the plaintiff.

All 35 will be covered in the following parts to this post.

No comments:

Post a Comment